Mi vida al límite

Reinhold Messner

Kiolvastam életem első spanyol nyelvű könyvét. Már régen elkezdtem, de a vége felé kezd unalmasodni, és csak most sikerült letudni. Rengetegszer próbáltam már olvasni spanyolul, de sosem kötött le, és ha nem köt le, akkor csak olvasom-olvasom a szavakat, de nem jut el az agyamig. Ez viszont érdekes volt, ilyet még nem olvastam, a formátumát tekintve interjú, kérdezz-felelek. A német Focus magazin egyik ujságírója készített egy kétszáz oldalas interjút Reinhold Messner-rel. Asziszem ki merem jelenteni a világ legnagyobb mászójával. A google tudomása szerint magyarra még nem fordították le.
Gyakorlatilag végig megyünk Reinhold Messner életén egészen a gyerekkorától, egészen máig, tehát nem csak a hegymászásairól szól, hanem minden másról, családról, dél-tirolról, iskoláról, barátokról, a yetiről, a kastélyról, szóval mindenről ami Messner. Nagyon tetszett, hogy az újságíró (Thomas Hüetlin) gyakorlatilag minden részletre kitér, mindenbe belekérdez, nem fél zavarba hozni a mászót, és ami nagyon fontos, nagyon sokszor kitér az ellene felhozott vádakra. Mert, hogy ugye rengetegszer támadták már, életében, rengetegszer bebizonyosodott, hogy nincsen igazuk, és ugyanakkor rengeteg vádra sosem volt bizonyíték, mint ahogy az ellenkezőjére sem.
Reinhold Messner volt, aki először mászta meg az Everesztet oxigén nélkül, és ráadásul egyedül (ez azóta sem sikerült senkinek), továbbá ő volt az első aki megmászta mind 14 nyolcezres csúcsot, átkelt az antarktiszon is, hihetetlen dolgokat vitt véghez, iszonyú szenvedések közepette. Ez az amit talán mindenki tud róla.
De sokan nem tudják, karrierje egy hatalmas tragédiával kezdődött, ő ugyanis nem ám solo-ban mászott világ életében, hanem többnyire az egyik öccsével Günther Messnerrel. Nagyon jó falmászó páros voltak, hanem a legjobbak. Életük első Himaláya expedíció-ján a Nanga Parbat-ot vették célba, fel is értek a csúcsra, de viharba keveredtek, és fent rekedtek. Két nap voltak étlen szomjan, iszonyat magasságban mire el tudtak indulni lefelé, nem kell mondanom milyen fizikai állapotban. Günther ereszkedés közben tűnt el, talán elsodorta egy lavina, 30 évre rá találták meg a múmiáját, 30 éven át vádolták Reinholdot azzal hogy szándékosan hagyta fent az öccsét csak is azért, hogy felállítsa a koplalás világrekordját. Hát így kezdődött az ő karrierje, és azóta talán többet volt a Himaláyában mint a szülőhazájában. Nagyon jó könyv, ha majd kiadják magyarul feltétlen olvassátok el...

Láttam ma véletlenül Algernont:

ALgernon

Gergőék meg tanulnak repülni:

Orduña

Nagyon fontos mondjam, hogy a Reinhold Messner-es kép nem az én alkotásom, én csak lekaptam a könyv borítóját, a kép Arne Schultz zseniális alkotása.

0 megjegyzés: